An adamekp production

Első nekifutásra a Nagy Fórumregényt publikálom, aztán majd jönnek más témakörök is. A folytatásokhoz használati utasítás a legelső posztban.

Glótah E!

Linkblog

Friss topikok

  • millena: :))) Az ember nem tagadhatja meg önmagát! Örülök, hogy meggyógyultál! :) (2009.02.07. 02:25) pár napig nem lesz folytatás
  • adamekp: @imilona: Úgy állítottam be, hogy napi három folytatás legyen, reggel nyolckor, délután kettőkor é... (2009.01.06. 10:34) A Nagy Fórumregény - 5.

2021.07.06. 20:21 adamekp

2. Az első bekapcsolás 19 év után

  1. Üdv ismét a múltban
  2. Az első bekapcsolás 19 év után
  3. Kell a feszültség

[English] Szóval ahogy korábban említettem, 2001 karácsonyán a 486-osomat lecseréltük egy Pentium III-as gépre. Úgy emlékszem, hogy azidőtájt törött le az alaplapi elemtartó felső pöcke. De hogy ez okozott volna meghibásodást, pláne hogy emiatt kellett-e lecserélni a gépet, már balladai homályba vész.

Néhány költözést követően kialakítottam egy retrósarkot az egyik polcos szekrénykén a dobozos programjaimmal, és a pécét is oda raktam.

20190815_062619.jpg

Retrósarok parkolóhelytáblával - privát archívum

Nos egy idő után gondoltam megnézem, egyáltalán bekapcsolódik-e még a gép, vagy csak mementónak tartogassam. A 26 colos Sony tévéhez kötöttem VGA-n - arra van kötve amúgy az asztali gépem - és bekapcsoltam. Felpörögtek a ventik és pittyegett! Kép azonban sajnos nem jelent meg kép a képernyőn néhány újraindítás és ki-bekapcsolás után sem. Érdekes módon néhány bekapcsolásnál nem volt pittyegés, és csak jóval később jöttem rá, hogy miért volt néha, és miért nem volt máskor. Kicsit elszontyolodtam, hogy miért nem kommunikál velem a gép (még akkor is, ha nem volt billentyűzet rákötve, POST-olnia kellett volna, meg "Press F1 to continue"-ig jutnia). Azzal is megpróbálkoztam, hogy kiveszem a memóriát, a bővítőkártyákat, sőt még a BIOS-t is, hogy a pittyegésekből okosabb legyek.

20190623_093548.jpg

Ha anyalapnak fordítanánk, az 'anyaszült anyalap' poén ütne. A processzort természetesen hűtőbordával és ventivel használom - privát archívum

Sajnos (akkor még) nem találtam meg az okát, hogy miért nem volt kép, és miért nem ment tovább a rendszer a lemezről való bootolásig. Miután kivettem az alaplapot a házból, megpróbáltam megkeresni a gyártót és a típust, de a bal felső sarokban elhelyezett "v6.1" feliraton kívül nem találtam semmi nyomot. De kezdetnek elég volt ez is! Olyan keresőszavakkal, mint "486 motherboard v6.1", a képkeresőben hasonló kialakítású alaplapok után kutattam, és végül a Rainbow Software-nél megtaláltam. 

cheetah_v61.jpg

PC Chips Cheetah 486 board v6.1 - Rainbow Software

Noha már nincsenek meg az alaplap eredeti használati utasításai, arra jöttem rá, hogy nagyon hasonlít a PC Chips M912 alaplapra (talán ugyanaz, csak más névvel vagy verziószámmal?). A fórumbejegyzésben szereplő link már nem él, de archiválták. Egy érdekesség: úgy tűnik az alaplapon hamis cache van, mert a cache-t beállító jumperek 256K-ra vannak forrasztva, és a cache-modulok is közvetlenül az alaplapra vannak forrasztva, ahelyett hogy socketekben csücsülnének (lásd az igazi és hamis elrendezések közötti különbséget).

Affene, kiderült, hogy tényleg hamis cache csipek lehetnek az alaplapon. A CacheCheck program azt mutatja, hogy 1, 2, 4 és 8 KiB-nál az olvasási sebesség 11 ns/B körül van (L1 cache sebesség), míg afölött 30-31 ns/B körül mozog (RAM sebesség).

20210706_172847.jpg
20210706_172654.jpg

A blogbejegyzés írása közben megejtett saját mérés

 

Szólj hozzá!

Címkék: restomod retrocomputing retrocomputing hu restomod hu


A bejegyzés trackback címe:

https://adamekp.blog.hu/api/trackback/id/tr5716614728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása