An adamekp production

Első nekifutásra a Nagy Fórumregényt publikálom, aztán majd jönnek más témakörök is. A folytatásokhoz használati utasítás a legelső posztban.

Glótah E!

Linkblog

Friss topikok

  • millena: :))) Az ember nem tagadhatja meg önmagát! Örülök, hogy meggyógyultál! :) (2009.02.07. 02:25) pár napig nem lesz folytatás
  • adamekp: @imilona: Úgy állítottam be, hogy napi három folytatás legyen, reggel nyolckor, délután kettőkor é... (2009.01.06. 10:34) A Nagy Fórumregény - 5.

2021.07.07. 20:32 adamekp

3. Kell a feszültség

  1. Üdv ismét a múltban
  2. Az első bekapcsolás 19 év után
  3. Kell a feszültség
  4. Pimpeljük fel

[English] Most, hogy tudom, milyen típusú alaplapom van, keressünk rá a csipogási kódokra vagy lehetséges megoldásokra. Mint korábban írtam, az elemtartó eltörött, és valamikor teljesen el is távolítottam az alaplapról.

20210210_163537.jpg

Az elemtartó alaplapra forrasztott érintkezői még a helyükön vannak - privát archívum

Some 486 motherboards won't post if the real-time clock doesn't have battery backup (azaz némely 486-os alaplap nem tölt be, ha nincs elem). - VOGONS fórum

Modernebb (illetve a nem 'némely 486-os') alaplapnál nem lenne ez igazán probléma, legfeljebb a BIOS szólna, hogy törlődött és állítsam be. Elővettem tehát egy megfelelő gombelemet és egy kis kábeldarabot, hogy az egyik pólushoz az elem egyik felét érintsem, a másikhoz pedig a kábelen keresztül a másikat. Ehhez át kellett vinnem a házat a nappaliban lévő Orion tévéhez, hogy legyen helyem a földre tenni, és a nyitott házban bekapcsolt gépbe nyúlkálni (figyelmeztetnem kell, hogy ne próbáljátok meg otthon). És csodák csodája, lőn világosság kép, csak arról pampogott, hogy nincs billentyűzet bedugva (az évek során elveszett vagy kidobtuk).

Kíváncsiságból átvittem a Sony-t is a nappaliba kipróbálni. Azt írta ki, hogy nem tudja megjeleníteni a Túl nagy méret miatt. (Később, ahogy beleástam magam a használati utasításába, akkor rájöttem, hogy a VGA felbontást nem támogatja, de az Orionnak meg ugye sikerült megjelenítenie. Most, hogy megvan a régi 19 colos LG Flatronom, látom hogy 640x350-es felbontást jelenít meg 70 Hz-en.) Mindegy, most már tudom, hogy az alaplapnak egy elemtartóra van szüksége. Vettem is egyet egy híradástechnikai alkatrészüzletben, és megpróbáltam magam ráforrasztani az alaplapra, de mivel tapasztalatlan vagyok e téren, a károkozás elkerülése végett inkább feladtam. Kerestem egy elektronikai szervizt ahol rá tudnák forrasztani. Szerencsére találtam egyet, ami éppenséggel csak egy saroknyira volt a szüleim lakásától, és sikeresen ráforrasztották az elemtartót az alaplapra.

Így aztán nem kellett a POST közben ügyesen kábelt tartogatnom, és a következő lépésnek állhattam neki: billentyűzetet kötni a gépre. Mint fentebb írtam, már nem volt meg az eredeti AT billentyűzetem a DIN 41524 5 pines csatlakozójával és nem is emlékeztem a gyártóra vagy a típusra. Csak néhány apró formai részletre emlékeztem, mint a dőlt betűs írás, illetve a ceruzatartó a tetején. Egy csomó képkeresési találatot, eBay aukciót stb. átnyálazva megtaláltam, hogy a 102 gombos magyar kiosztású Mitsumi KPQ-E99ZC-12 volt az.

mitsumi_kpq-e99zc-12_uk_--_top.jpg

Brit kiosztású változat - deskthority.net

Vadászatra fel! Úgy, hogy ezt a konkrét típust kerestem magyar kiosztással, végül az újabb testvérét, a KPQ-EA5ZA-t tudtam megvenni. Szóval most már be tudtam kapcsolni a gépet, bemenni a BIOS-ba, ellenőrizni a beállításokat, utána folytatni a bootfolyamatot, végül pedig egy oprendszert telepíteni!

Már nem emlékszem, melyik lépésnél volt, de a gép még mindig nem akart bekapcsolódni/működni rendesen. Újra ellenőriztem a jumpereket az előző bejegyzésben említett manual alapján, és rájöttem, hogy - vélhetően kíváncsiságból - valamikor megpróbáltam túlhajtani a gépet 100 MHz-ről 150 MHz-re növelve, a processzor alapórajelének 33 MHz-ről 50 MHz-re való növelésével. A hibát a 33 MHz-re való visszaállással orvosoltam.

20210210_225621.jpg

A 6-os, 7-es és 8-as jumpereknek mind zárt állásban kéne lennie a 33 MHz-es beállításhoz, itt még a hibás beállítás látható - privát archívum

  

Szólj hozzá!

Címkék: restomod retrocomputing retrocomputing hu restomod hu


A bejegyzés trackback címe:

https://adamekp.blog.hu/api/trackback/id/tr4216615250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása