An adamekp production

Első nekifutásra a Nagy Fórumregényt publikálom, aztán majd jönnek más témakörök is. A folytatásokhoz használati utasítás a legelső posztban.

Glótah E!

Linkblog

Friss topikok

  • millena: :))) Az ember nem tagadhatja meg önmagát! Örülök, hogy meggyógyultál! :) (2009.02.07. 02:25) pár napig nem lesz folytatás
  • adamekp: @imilona: Úgy állítottam be, hogy napi három folytatás legyen, reggel nyolckor, délután kettőkor é... (2009.01.06. 10:34) A Nagy Fórumregény - 5.

2021.07.04. 08:06 adamekp

1. Üdv ismét a múltban

  1. Üdv ismét a múltban
  2. Az első bekapcsolás 19 év után
  3. Kell a feszültség

[English] Halihó, jó ideje nem írtam már a blogba, akkor is a Nagy Fórumregényből tettem fel fejezeteket.

Most azonban egy blogsorozatot indítok a retrocomputing hobbim projektjéről. Noha a kifejezés ugye elég tág, itt a projektben az első, 1995-ből származó 486-os számítógépemet próbálom feléleszteni csipkerózsika-álmából, kicsit a gyermekkori emlékeim újrafelidézése céljából - de végül is ha belegondolunk, a gyerekkori számítógép-bütykölés vezetett odáig, hogy most szerver- és felhős alkalmazásüzemeltető rendszergazda vagyok.

A kérdéses számítógépet 1995 nyarán kaptam, és egy AMD Am486 DX4/100-as processzorral van felszerelve (a Wikipedia szerint ezt a típust 1995-ben dobták piacra, szóval a legújabb modellek egyike volt). 4 MB memóriával lett megépítve, egy 420 MB-os (400 MiB) merevlemezzel, 3,5-es floppymeghajtóval, 14 colos SVGA képernyővel, egy Cirrus Logic videokártyával, billentyűzet, egér, illetve MS-DOS 6.22 és Windows 3.1 lett hozzá véve. 170000 forintba került a szüleimnek, és emlékezzünk, 1995-öt írunk, akkor a teljes munkaidős átlag bruttó bér 38900 forint volt.

1995_08_06_az_elso_szamitogep_0001.png

Éppen felszállni készülök Chicago Meigs Fielden - privát archívum

A gép később kapott még néhány alkatrészt: egy Dexxa joysticket, egy Sony CD-olvasót, egy Sound Blaster 16 hangkártyát, illetve Genius hangszórókat. Az egeret lecseréltük egy microsoftosra, mert nem volt kellően kényelmes. Aztán 2001 karácsonyán kaptam meg a második számítógépemet, egy Pentium III-asat. A 486-osat a padláson tároltuk amíg családot alapítva nem költöztem néhányszor. Amikor elővettem, megpróbáltam bekapcsolni, de elsőre nem sikerült - hogy eleve emiatt kaptam-e a második számítógépet, már nem tudom, de a javításra majd később térünk vissza.

Szóval a második gépem egy Pentium III-as volt 6 GB merevlemezzel, Windows XP-vel és egy 56k-s modemmel. Óh, a Világháló! Az iskolai könyvtárból már ismertem az internetet, de hogy otthon is legyen, egy csodával ért fel. Mondjuk betárcsázós volt, és csak esténként volt szabad használnom, mert akkor alacsonyabbak voltak a percdíjak, illetve az apám és nagymamám közötti rendszeres hívások idejére is le kellett csatlakoznom (akkoriban még senkinek nem volt nálunk mobiltelefonja, csak vezetékes). És nem csak hogy a Matávnak kellett fizetni a vonalért, még az internetszolgáltatónak is pluszban, akár előfizetés formájában, akár feltöltőkártyásként. Szerencsére valamikor megtudtam, hogy az Index ingyenesen biztosít egy ilyen szolgáltatást, szóval csak a vonal használatáért kellett fizetni - de néha így is kellemetlenül magas lett a telefonszámla. Egy idő után arra jutottunk, hogy egy 384 kbps ADSL vonal is annyiba kerül, mint amennyit el-betárcsázom, és legalább a beszédre használt rész is felszabadulna.

A harmadik konfigom egy AMD Sempron 2600+ volt, amit egy Athlon II X2 követett, ha jól emlékszem, és azóta pedig már magam építem a gépeimet: előbb egy AMD A8 5600-ast, majd tavaly szeptemberben egy Ryzen 3 3100-ast.

De vissza az eredeti témához: majdnem két évtizetes alvása után támadt egy ötletem, hogy megnézzem, működik-e még a régi gépem. Nos, eleinte nem kapcsolt be rendesen. De erről a sorozat következő részében fogok írni...

Szólj hozzá!

Címkék: restomod retrocomputing retrocomputing hu restomod hu


A bejegyzés trackback címe:

https://adamekp.blog.hu/api/trackback/id/tr1716611802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása